Helderse Vallei

Fijne uitstapjes vanuit Julianadorp: leuk en lekker dichtbij

Toen wij in de herfstvakantie een midweek verbleven in Landal Beach Resort Ooghduyne (bij Julianadorp), hadden we vooral behoefte aan even helemaal niks doen. Nou ja, niks… Samen zijn en even helemaal bijkomen is natuurlijk juist heel waardevol! Maar toen de dag was aangebroken waarop we weer zouden vertrekken, wilden we eigenlijk nog helemaal niet naar huis. We hadden het veel te gezellig in onze vakantiewoning vlak bij het strand. Bovendien waren we toch wel een beetje nieuwsgierig geworden naar de uitstapjes in de omgeving van Julianadorp.

Dus toen we de sleutel van ons vakantiehuisje hadden ingeleverd, maakten we alsnog een rondje langs wat leuke uitstapjes tussen Julianadorp en Den Helder. En ook al hadden we natuurlijk geen tijd om alles in één dag uitvoerig te bekijken, het voelde toch als een extra dagje vakantie – een cadeautje!

De Helderse Vallei

Eerst reden we naar de Helderse Vallei in natuurgebied Mariëndal, vlak bij Julianadorp. We stapten het bezoekerscentrum binnen en aangezien vooral onze jongste anatomie mateloos interessant vindt, waren we wel een tijdje zoet met het bekijken van skeletten en opgezette dieren. Ook een succes was het bord waar iedereen een briefje met een vraag voor de boswachter kan achterlaten. Die krabbelt zijn antwoord er dan onder als hij in het bezoekerscentrum is. Interessant en soms ook grappig!

bezoelerscentrum van de Helderse Vallei

Tijd om naar buiten te gaan en even lekker uit te waaien in de kinderboerderij en de speeltuin. Onze kinderen worden al aardig groot, maar dit vinden ze toch nog steeds leuk.

kinderboerderij in de Helderse Vallei

Voor blote voeten op het blotevoetenpad vonden we het wat koud, maar we liepen wel de route en beklommen ook de uitkijktoren.

blotevoetenpad in de Helderse Vallei

Zo kregen we een mooi beeld van de omgeving, waar ook wandelingen zijn uitgezet.

spelen in de Helderse Vallei

Blijf je langer in de Helderse Vallei, dan kun je er behalve wandelen ook kano’s huren, klimmen in de Klimvallei en blijven eten in de pannenkoekenboerderij.

Fort Kijkduin

Onze volgende stop was Fort Kijkduin, dat op het noordelijkste puntje van de duinen van de Noordkop staat. Het werd gebouwd door de Franse keizer Napoleon Bonaparte, die Den Helder het Gibraltar van het Noorden noemde. Ooit waren er meer dan 700 soldaten gelegerd, nu kun je in het fort niet alleen de geschiedenis van het fort leren kennen, maar ook het Noordzee-aquarium in de ondergrondse gangen bezoeken. Daar kun je onder andere anemonen, haaien en roggen aanraken en voeren. Er is zelfs een 15 meter lange aquariumtunnel met een glazen bodem, zodat je echt tussen de vissen uit de Noordzee loopt.

Fort Kijkduin bij Den Helder

Maar het was inmiddels zulk stralend weer geworden dat wij kozen voor een kleine wandeling door het duingebied achter het fort, waar ook Schotse hooglanders rondliepen. De konikpaarden die hier ook rondlopen hebben we helaas niet gezien.

wandelen bij Fort Kijkduin, Den Helder

Daarna streken we neer bij Nogal Wiedus, een strandtent tegenover het fort. Van achter onze warme chocolademelk en een lekkere lunch konden we mooi uitkijken over vuurtoren Lange Jaap en de vissersboten en speedboten op zee. Het gevoel dat we nog niet naar huis wilden werd alleen maar sterker door dit fijne plekje.

vuurtoren bij Fort Kijkduin

Den Helder: Willemsoord

Via Fort Erfprins, een actieve marinebasis die je alleen met een rondleiding kunt bezoeken, reden we naar Willemsoord, de historische rijkswerf in Den Helder. Vroeger was dit de scheeps- en onderhoudswerf van de Koninklijke Marine, nu vind je hier het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers (met windtunnel, vaarsimulator en rondvaart!) en het Marinemuseum, waar je zeehelden, wapens, uniformen en drie museumschepen kunt bekijken: de onderzeeër Tonijn, de Abraham Crijnssen en het ramschip Schorpioen uit 1868.

marineschip op Willemsoord in Den Helder

We liepen wat rond en bekeken de boten die hier liggen, van heel oud (achter glas) tot modern. Er zijn ook winkels en (lunch)cafés te vinden op Willemsoord en je vindt er het bezoekerscentrum van de VVV van Den Helder.

schepen op Willemsoord in Den Helder

Het zonnetje was weer weg en we kregen het koud. Nu was het echt tijd om naar huis te gaan.

Afsluitdijk

Nog een laatste tussenstop dan. In het Zuiderzeemuseum waren we onder de indruk geraakt van de geschiedenis van de Afsluitdijk. We hadden een filmpje gezien van het dichtgooien van het laatste stukje, en de eerste mensen die van de ene naar de andere kant liepen. Wat een overwinning!

de Afsluitdijk

Ik wist wel dat het IJsselmeer voor de bouw van de Afsluitdijk de Zuiderzee was. Maar wat ik niet wist, was dat die Zuiderzee tot de late Middeleeuwen een binnenmeer was geweest: het Aelmere. Overstromingen zorgden ervoor dat de barrière tussen de Noordzee/Waddenzee en het Aelmere verdween en de Zuiderzee ontstond.

In de loop van de negentiende eeuw kwamen verschillende mensen met het voorstel om de Zuiderzee af te sluiten met een dijk, maar het was Cornelis Lely die in opdracht van de Zuiderzeevereniging een concreet plan maakte voor de huidige Afsluitdijk.

Beeld van Lely op de Afsluitdijk

Het plan bleef nog een tijd liggen, maar toen in 1916 tijdens een overstroming het water tot in de straten van Amersfoort stond, kwam er eindelijk voldoende steun. In 1918 werd het plan goedgekeurd en in 1920 werd begonnen met de bouw van de Amsteldiepdijk tussen Noord-Holland en het eiland Wieringen. In 1927 werd begonnen aan de Afsluitdijk tussen Den Oever in Noord-Holland en Zurich in Friesland. Op 28 mei 1932 om 13.02 uur werd onder het gejoel van de stoomfluiten van de werkschepen de Afsluitdijk gesloten. In september 1933 was ook de weg over de Afsluitdijk klaar.

monument op de Afsluitdijk

Op weg naar huis stopten we even op de Afsluitdijk om dit indrukwekkende bouwwerk te bewonderen. Wat een water aan beide kanten! Een mooie plek om even stil te staan bij de enorme kracht van het water, en het enorme werk dat hier is verzet. En… de Afsluitdijk zorgde ervoor dat we vanuit Julianadorp best snel weer thuis in Enschede waren.

We gingen vanuit onze vakantiewoning bij Julianadorp trouwens ook nog naar het Zuiderzeemuseum. Lees hier het verslag van onze dag in het Zuiderzeemuseum.

Wij werden uitgenodigd om Landal Beach Resort Ooghduyne te bezoeken voor Stralend Nederland.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Nederland deel ik mijn persoonlijke tips in Nederland met je, zoals mooie fiets- en wandeltochten en fijne vakantiewoningen. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Noord- en Oost-Europa, en over Scandinavische lifestyle.