corpus leiden

Op reis door de mens bij Corpus: de beste biologieles ooit

Hoera, afgelopen woensdag had mijn zoon van 11 een studiedag. Zijn zussen zitten allebei al op de middelbare school en hadden wel gewoon school. Een unieke kans om eens met zijn tweetjes iets leuks te gaan doen. Onze bestemming: Corpus in Oegstgeest voor een reis door de mens. Wat waren we benieuwd! En die nieuwsgierigheid werd alleen maar groter toen we het gebouw zagen. Dit was dus de mens waardoor we op reis zouden gaan.

Praktisch: boek een tijd

Belangrijk om te weten als je Corpus gaat bezoeken, is dat het geen museum is waar je op elk moment binnen kunt lopen. Dat wil zeggen: het kan wel, maar dan loop je het risico dat er geen plekken meer beschikbaar zijn. De reis door de mens maak je namelijk in een groepje van maximaal 16 personen en die groepjes hebben een starttijd. Onze starttijd was 10.00 uur en daarvoor moesten we om 9.40 aanwezig zijn. Onder vermelding van ons boekingsnummer werden we naar het beginpunt van onze reis gewezen.

Hier kun je tickets voor Corpus boeken

corpus reis door de mens leiden

Het eerste deel: de reis door de mens

Het beginpunt van onze reis door de mens bevond zich onder aan een roltrap. Hier kregen we een audiogids en nog wat andere instructies. Daarna bracht de roltrap ons met nog wat andere bezoekers naar de knie van ‘de mens’.

Daar begon wat je zou kunnen omschrijven als de beste biologieles ooit. Mijn jongste dochter zit in de brugklas en nog niet zo lang geleden heb ik haar overhoord voor een proefwerk over de verschillende orgaanstelsels in het lichaam, zoals het spijsverteringsstelsel en het hart- en vaatstelsel. Nu wenste ik dat we voor die tijd met haar naar Corpus waren geweest, want daar wordt het allemaal heel inzichtelijk. Mijn zoon gaat volgend jaar naar de brugklas en zal ongetwijfeld profijt hebben van wat hij hier heeft gezien.

Spieren, splinters en sperma

Het begon dus allemaal in de knie, waar we te horen en te zien kregen hoe spieren ons op aanwijzing van de hersenen laten bewegen. Daarna volgden we de aanwijzingen van de audiogids en het oplichten van de wanden om verder door het lichaam te lopen. Opeens drong een splinter het lichaam binnen – een mooie gelegenheid om te vertellen over bloedplaatjes en rode en witte bloedcellen. Daarna namen we plaats in de baarmoeder, waar we met 3D-brillen op het sperma op ons af zagen komen voor de bevruchting. Wow!

Steeds hoger in de romp

Onze reis door de mens was een afwisseling van lopen door het lichaam, filmpjes kijken, luisteren naar de audiogids en af en toe plaatsnemen op een stoel voor een ‘experience’ in een bepaald orgaan. Door middel van liften kwamen we steeds een stukje hoger in de romp. Zo kwamen de maag en de darmen aan de beurt en reisden we als een bloedcel door het hart, langs de longen en daarna naar alle uithoeken van het lichaam.

Aangekomen in het hoofd

Uiteindelijk waren we helemaal bovenaan aangekomen: in het hoofd. Eerst stonden we in de naar tandpasta ruikende mond, daarna leerden we meer over de werking van de neus, de oren en de ogen. Ten slotte kwamen we uit in de controlekamer: de hersenen. Hier wordt alle input die via de zintuigen binnenkomt geïnterpreteerd en eventueel omgezet in actie. Fascinerend!

Helaas mocht ik tijdens deze reis door de mens geen foto’s of filmpjes maken. Om toch een beeld te krijgen bij dit gedeelte van ons bezoek aan Corpus, kun je het filmpje van Corpus zelf bekijken dat ik hieronder heb gezet.

Even pauze

Toen we ‘uit de hersenen’ stapten, bleken we helemaal boven in het gebouw te zijn aangekomen. De audiogids leverden we weer in en we keken eerst eens naar buiten. Met helder weer (en dat hadden we) kun je hier helemaal tot Noordwijk, Katwijk en de skyline van Den Haag kijken. We haalden lekker iets te drinken bij het café dat op deze verdieping gevestigd is en namen de tijd om van het uitzicht te genieten. Ook handig om te weten: tijdens de reis door de mens kun je niet naar het toilet, maar op de bovenste verdieping zijn wel meteen toiletten.

corpus reis door de mens leiden

Deel twee: quizzen en spelletjes

Het tweede gedeelte van Corpus doorloop je wel gewoon zelfstandig. Hier bevinden zich allerlei interactieve onderdelen waar je meer informatie krijgt over van alles dat met het menselijk lichaam te maken heeft. Zo is er een spel op een touchscreen waarbij je mensen moet voorzien van de juiste bescherming tegen de zon en een skelet dat je vragen stelt over je botten. Je kunt een gehoortest doen in een telefooncel, fietsen, steppen, Twister spelen op rode bloedcellen en een speurtocht doen. Zo lang je de rode levenslijn blijft volgen, kom je vanzelf weer beneden in het gebouw uit, waar het allemaal begon.

Rond lunchtijd stapten we weer naar buiten. We hadden het hartstikke leuk gehad samen en volgens mij was ons bezoek ook nog erg nuttig voor op school. Ik was dus dubbel tevreden!

Corpus heeft een eigen parkeergarage en is vanuit Leiden goed met de bus bereikbaar. Wij combineerden een ochtend in Corpus met een middag in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden – ook zeker een aanrader. Kortom: de studiedag van mijn jongste was een groot succes.

corpus reis door de mens leiden

Wij werden uitgenodigd om Corpus te bezoeken voor Stralend Nederland.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Nederland deel ik mijn persoonlijke tips in Nederland met je, zoals mooie fiets- en wandeltochten en fijne vakantiewoningen. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Noord- en Oost-Europa, en over Scandinavische lifestyle.

19 reacties

1. Ja ik doe graag mee! Had het er met mijn dochter over dat ik in de vakantie wil gaan met haar. Zij heeft biologie in haar pakket en wil oa iets met biologie gaan studeren dus lijkt mij dit een hele leuke aanvulling op wat in haar boeken staat..

2. Wat een leuke beschrijving Sandra!
    Wij willen er al langere tijd heen maar het schuift steeds naar onderen op ons lijstje om 1 of andere reden. Door jou staat hij weer bovenaan, bedankt!
    Mijn man en ik doen dus graag mee ☺

3. Het lijkt mij super om naar Corpus te gaan met onze oudste dochter. Zij wordt aanstaande zaterdag 11 jaar. Hoe leuk als ik haar kan verrassen met een bezoek aan Corpus. Corpus staat al een tijdje hoog op haar lijstje, dus zal zeker weten heel erg blij zijn.

4. Ik doe graag mee! Corpus staat al langere tijd op mijn lijstje om te bezoeken, maar het komt er tot nu toe niet van. Ideaal zo’n winactie en leuk te combineren met een bezoek aan Leiden.

5. Lijkt me echt heel erg gaaf om met mijn zoontje van 9 naar toe te gaan, even samen weg zonder zijn tweeling zusjes, en hij gaat dit echt interessant vinden, we zijn regelmatig bij de kinderarts te vinden ivm zijn astma en daar bestudeerd hij de skeletten ook uitvoerig 🙂

6. Dit zou een super uitje zijn voor mijn moeder en mijn zoontje.(al zou ik stiekem zelf ook wel mee willen)
    Iets leuks en leerzaams tegelijkertijd.